-
-
Koszyk jest pustySuma 0
- Kategorie
-
Cenzuro wróć?
Symbol:
9788375459098
47.04
Opinie | |
Wysyłka w ciągu | 24-48 h od zakupu |
Cena przesyłki | 9.99 |
Dostępność | 1 szt. |
Kod kreskowy | |
EAN | 9788375459098 |
Zamówienia telefoniczne: 501-031-535
Zostaw telefon |
Do przeszłości należy okres, gdy działał urząd cenzury, funkcjonujący pod nazwami: Centralne Biuro Kontroli Prasy (19451945), Główny Urząd Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk (19451981) oraz Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk (19811990). Kontrolował on wszystkie zgłaszane do publikacji widowiska, artykuły prasowe, książki, filmy, audycje radiowe oraz telewizyjne. Do połowy lat 70. XX wieku cenzurowane były nawet etykiety na butelkach i produktach spożywczych. Dzisiaj tego typu cenzura, nazywana prewencyjną (wkraczająca przed publikacją lub prezentacją), jest prawnie zakazana, co nie oznacza, że nie występuje. Czy obecnie nadal spotykamy się z próbami krępowania zagwarantowanej w naszej konstytucji wolności słowa? Czy aby na pewno cenzura, taka jaką niektórzy twórcy, dziennikarze i uczeni pamiętają jeszcze z czasów PRL, powróciła w dobie III Rzeczypospolitej? To podstawowe pytanie, jakie zadali sobie autorzy tekstów zamieszczonych w tym tomie. Próbują oni spojrzeć na problem dzisiejszej cenzury z różnych perspektyw badawczych. Choć Główny Urząd Kontroli Publikacji i Widowisk zlikwidowano w 1990 roku, to jak dowodzą autorzy artykułów nadal można odczuć piętno tego urzędu wyrażające się obecnością licznych okaleczonych książek wydanych w okresie PRL, znajdujących się na półkach bibliotek i antykwariatów (i wypożyczanych lub kupowanych przez nieświadomych czytelników). Część autorów zauważa, że choć nie istnieje w Polsce państwowa instytucja odpowiedzialna za cenzurowanie środków masowego przekazu w takiej formie, w jakiej miało to miejsce przed 1990 rokiem, to obecne są inne, pozainstytucjonalne, formy ograniczania wolności słowa oraz wpływania na treść przekazów medialnych. Autorzy dowodzą, że cenzura istnieje w teatrze, Internecie, przestrzeni medialnej, wśród podmiotów gospodarczych i organizacji pozarządowych.
Wydawnictwo | ASPRA |
Autor | Zbigniew Romek, Kamila Kamińska-Chełminiak |
Rok wydania | 2018 |
Oprawa | broszurowa |
Stron | 262 |
Format | 17x25 cm |
Nie ma jeszcze komentarzy ani ocen dla tego produktu.